vrijdag 24 juni 2011

Intervaltraining

Toen het hardlopen bij mij nog in de kinderschoenen stond, ergens in 2004, vond ik het een hele prestatie wanneer ik het rennen 5 hele minuten achter elkaar kon volhouden. Tijdens de start-to-run sessies werd dat iedere week wat langer. Direct na start-to-run stapte ik over naar de Duinloopgroep van AV DEM. Heerlijk een uurtje rennen in die prachtige duinen, elke zaterdagochtend weer. Al bij de eerste keren dat ik er mee trainde werd ik geconfronteerd met een bepaalde vorm van interval. Ik zag het nut er niet van in. Voor mij was het nog steeds een prestatie wanneer ik het hardlopen wat langer kon volhouden.
Inmiddels is me wel duidelijk geworden waarom een hardloper een intervaltraining moet doen. Het maakt je uiteindelijk sneller en sterker. En, het is ook gewoon een kick wanneer je bij een wedstrijd of trimloop weer even wat sneller over de eindstreep komt.
Zo nu en dan lees ik of hoor wel eens dat mensen een dergelijke training niet echt leuk vinden. Ook in een van onze groepen zie ik wel eens mensen niet zo heel erg blij kijken wanneer er weer aangezet moet worden. Toch ben ik het in de loop van de tijd wat leuker gaan vinden om te doen. Op een vaste avond in de week verzamelen zich een groep loopmaatjes zich bij mij voor de deur. Een paar dagen er voor heb ik dan rond geschreven wat we gaan doen. Niemand morrelt, sterker nog, ze komen er juist voor en iedereen zet zich lekker in. Of ik nu een loopspel bedenk, een eenvoudige piramide programmeer of de groep een aantal keren achter elkaar een vast aantal minuten laat lopen; iedereen gaat er voor. In de pauzes is er ruimte voor sterke verhalen, een lolletje of een nieuwtje, maar als er aangezet moet worden is iedereen stil en concentreert zich op het gekozen tempo en de loophouding.
Het lopen in een groep is in dit geval voor allen een stimulans of zelfs een must. Een interval is voor de meesten gedoemd te mislukken wanneer ze alleen gaan lopen. Dat geldt ook zeker voor mijzelf. Gelukkig hoef ik het ook nooit alleen te doen. De groep is nooit helemaal compleet, maar, zelden of nooit kleiner dan 3 á 4 personen.
Een uurtje of langer in een lekker rustig tempo lopen is ook heerlijk om te doen. Dat doen we op andere momenten in de week. Ieder zijn eigen moment. Soms alleen, soms samen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten