zondag 16 oktober 2011

De marathon van Amsterdam.

Waar moet ik beginnen? Allereerst bij Anita en Olaf. Olaf had zich eerder voor deze marathon opgegeven dan ik. Mijn spontane actie, later, is bekend. Gisteren kreeg ik een sms van hem waarin hij aangaf dat hij wel blij was dat ik ook zou lopen. Ik was blij met hen. Anita pikte me vanmorgen op en zette ons in de buurt van het stadion af. Met Olaf heb ik al diverse malen naar beider tevredenheid een 10em  gelopen. De afstand van vandaag is toch wel even wat anders.
In en rond het stadion had ik met diverse bekenden afgesproken Eigenlijk was ik er van uit gegaan dat ik die nooit in die mensenmassa terug zou vinden. Maar eenmaal in de hardloopwinkel stond ik al meteen oog in oog met Ruben en Nessrine. Kanjers. Sympathiek (en snel).
De hardloopwinkel, ook al zo sympathiek, bood ons koffie aan. Terwijl ik dat ophaalde waren Gerard en Jaco ook al binnen gekomen. Leuk om met hen nu eens kennis te maken.
We mochten onze tassen daar in de winkel (boven) achter laten. Super!
Inmiddels was het wel tijd om het stadion op te gaan zoeken. Een belangrijk loper, voor mij, had ik nog niet gezien. Maar nog maar één voet in het startvak en ook Rien had ik gevonden. In no time ook Onno. Hoe is het mogelijk! Even later tikte ook nog Marcel (mijn haas op de 10km) me op de schouder.

Wat is het overigens een belevenis om in het olympisch stadion te mogen starten. Temidden van lopers uit diverse landen wachten op het startsein. Om dan eindelijk, want zo voelt het wel, eens te mogen gaan rennen. 42,195km lang. Op zich vind ik het mooi om er te lopen. Dwars door de stad, met ook het Vondelpark. Met name de route langs de Amstel vind ik prachtig. Op die momenten liep ik echt te genieten. Zoals ik me had voorgenomen.
Anita zagen we twee keer langs de kant staan. Ons flink toejuichend:
"Kom op spetters van me!"
Ronald stond bij het 11km punt. Met een megafoon schetterde hij naar me toe:
"Go Martin, Go Go Go"
Overigens is het van niet te onderschatte waarde dat er mensen die je kent, zeker bij deze afstand, langs de kant staan. Dat ondervond ik later bij Ouderkerk aan de Amstel. Mijn neef Peter (die snelle van Texel) was aanvankelijk van plan om voor de tv te gaan kijken maar besloot om toch maar naar het parcours af te reizen. Er bij aanwezig zijn is toch van meer waarde. Ik had hem niet gezien maar hoorde ineens mijn naam. En:
"sportdrank?"
Hij duwde een flesje in mijn handen. Hij weet niet half wat zoiets even doet.
En dan Ron. Zo goed ken ik hem nog niet. Hij had aangegeven met een bolletjestrui langs de kant te staan. In een flits zag ik hem ergens bij de 19km. We konden nog net even de hand naar elkaar opsteken.
Even later, juist op een wat dood punt, zowel bij mezelf als in het parcours, kwam hij naast me fietsen. Maakte een foto. Vroeg hoe het ging en bood een gel aan. Allemaal net op het juiste moment. Ook dat komt erg fijn over. Super!
Inmiddels was ik Olaf kwijt geraakt. dat was al voor dat ik Ron zag staan. Ik dreigde nog dat de eerstvolgende zoen van Anita voor mij zou zijn. Maar het hielp niet. Olaf kon me niet bijhouden. Rien was ik in het Vondelpark al kwijt geraakt. Ik stond er dus 'alleen' voor. Het is me overigens aardig meegevallen. Vorig jaar was ik kapot bij de 33km. Op. Geen snelheid meer in te krijgen. Het wandelen begon op dat moment wat vaker voor te komen. Nu kon ik door gaan. Wel in een iets lager tempo. Coach Frans had me al verteld dat ik me vanaf dat moment daar niet meer zo druk om zou moeten maken. Zeker niet wanneer ik ervoor tempo heb kunnen houden. En dat had ik. Vanaf de 35km kreeg ik het pas echt zwaar. Maar de 10km per uur wist ik vast te houden. Ondertussen liep ik uiteraard al  een beetje te rekenen. Hoe zou ik uitkomen? Dat Vondelpark krijg je ook op de terugweg voor de kiezen. Een mooi park misschien. Maar ik zag er het mooie niet meer van. Vanaf die 35km was ik alleen maar bezig met lopen. Mijn houding, mijn snelheid en het feit dat ik moest doorzetten. Het is me gelukt. Vorig jaar liep ik dezelfde marathon in 4:10:20
Dit jaar haalde ik een vette, hele vette pr. Ik liep het in 3:48:32.
Vorig jaar tranen. Peter was er getuige van maar wist toen nog niet wat daar de werkelijke reden van was.
Nu weer tranen. Niemand om me heen om mijn emotie kwijt te kunnen. Net op een moment dat ik het had weggedrongen kwam ik Ruben tegen. Ik kon het niet meer tegenhouden. Ruben was even de klos. Gelukkig alle begrip van zijn kant.
Boven de hardloopwinkel kon ik me op mijn gemak even omkleden. Wat eten en drinken. En wachten op Olaf. De arme man had het zwaar gehad. Was blij dat het achter de rug was. Iets later maakte dat plaats voor een soort van trots. Hij had het toch maar even gedaan. Dat gevoel heb ik ook!

22 opmerkingen:

  1. Ha Martin, wat een supergave ervaring en prestatie. na een marathon ben ik ook altijd emotioneel, dus helemaal herkenbaar.

    Je had ook supermooi weer dus het kon niet op!

    geniet van de prestatie!

    Groeten, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top Martin.

    Vond het juist tof om je even op te mogen vangen. Top gelopen hoor!

    Greetz RubenRent

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super gelopen Martin wat een mooie tijd. De omstandigheden waren vandaag ideaal voor een PR race. Proficiat. Geniet er lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag, goede weergave van hoe het is geweest. En zoals middels twitter al geschreven: mooie tijd neergezet. Proficiat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Martin wat gaaf! Wat 'n tijd joh! Super hoor! Groetjes Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He Martin, super hoor zon vette pr, ik was net te laat om je s6 te wensen, maar denken aan iemand helpt ook , zo zie je maar, wellicht ben ik er volgend jaar bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Martin, een mooie dag en een hele mooie prestatie, een mooi moment om alle sores van het afgelopen jaar van je af te zetten !!
    Super voor jou en je vrouw!
    Groetjes van iemand die vandaag voor haarzelf ook weer een overwinning heeft neergezet!!
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, mooi, mooi Martin! Zojuist heb ik in 2 minuten jouw 42km ervaren. Krijger energie van en de bevestiging dat ook ik die marathon 'moet' gaan lopen.

    Gr Alexander.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He martin, wat een leuk en mooi verslag! Ik heb heerlijk met je gelopen de eerste 20 kilometers en petje af dat jij zo soepel bent doorgelopen! Dieseltje! Ik ben gelukkig met mn eerste marathon en mn tijd! 4.10.26, dat belooft wat voor de tweede begrijp ik ;-)
    Op naar de berenloop!
    groet, Olaf

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met naam en toenaam genoemd worden zonder een prestatie te hebben geleverd, leuk hoor Martin! Petje af voor jou en Olaf, inderdaad kanjers!
    groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Topper. Wat een mooie tijd zeg. Was er ook een perfecte dag voor. Tranen van geluk horen hierbij en het geluk is jullie gegund.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi verhaal man!! En een toptijd.
    Karel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat moet ik nog toevoegen aan al die reacties. Op naar de berenloop. Gr. Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zoals eerder gezegd een mooi gelopen man, je gaat ook naar de Berenloop zie ik hierboven, ik ga ook altijd leuk daar, wie weet zien we elkaar.
    Groet,
    Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gigantisch goed! Van harte Martin. Je hebt wat te vieren de komende weken.
    Femke
    PS en gelukkig hebben Tjarko en ik je niet aangestoken. Sinds training zaterdagochtend lig ik met griep in de lappenmand:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk verhaal, helemaal top. Jammer dat ik jullie al snel kwijt was. Kon jullie niet meer bijhalen. Na 20 km hield mijn klokje er mee op en wist ik helemaal geen tussentijd meer. Loopt lastig, maar zoals iedereen achteraf toch heel tevreden. Superdag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk om kennis met je te maken.En wat een tijd zeg....KLASSE,PETJE AF.Gefeliciteerd en lekker van nagenieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi verslag! Heb het voortraject kunnen volgen en nu ook jouw marathon een beetje mee mogen beleven. Bedankt daarvoor! Blijf nog lang genieten!
    Andrina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, mooi verhaal. Als ik die verhalen zo lees, moet ik toch ook maar eens een marathon gaan lopen :)
    Mooie tijd heb je gelopen. Dat is niet zo mar een verbetering van je PR. Gefeliciteerd.
    Groet,
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gefeliciteerd met je mooie prestatie en bijbehorende PR! Knap gelopen. Al je trainingsarbeid heeft zich op het juiste moment uitbetaald.

    Geniet lekker na en herstelse!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi prestatie, Martin! Gefeliciteerd!

    Groet,
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig om zo een marathon te kunnen lopen, als het eigenlijk best wel zo makkelijk gaat!
    Gefeiciteerd met je mooie PR, en was leuk even kennis te maken en te babbelen na afloop in de HArdloopwinkel.
    Groetjes, Ruud
    http://RunningRuud.nl

    BeantwoordenVerwijderen