vrijdag 18 november 2011

'Harken'

Alle aanmoedigingen ten spijt, en al ben ik nog zo enthousiast, het wil nog niet zeggen dat het altijd maar voor de wind gaat.
Dinsdagavond ging de interval erg lekker, woensdag deed ik een rondje voor mezelf, en kon ik een leuk tempo 9km lang goed vast houden. Dat was een steun in de rug en vol goede moed begon ik aan een duurloop op de donderdagmiddag. Normaal gesproken is dat de dag dat ik het vroegst thuis kan zijn en daardoor kan ik een duurloop goed in de middag plannen.
Het was windstil maar fris toen ik om drie uur in sportkleding de deur uit ging.
De eerste drie kilometer zijn bij mij geen graadmeters; ik moet dan nog warm worden en mijn ritme zien te vinden.
Maar meteen op de Aagtendijk voelde ik van alles wat ik niet zou moeten voelen. Mijn voeten voelden ongemakkelijk, mijn knieën wilden niet, de bovenbenen stijf, en in zijn geheel waren de benen zwaar. Bah.
Ik had voor mezelf de route in het hoofd over de Dorpsstraat in Assendelft. De week ervoor had ik die ook gelopen. 21 mooie kilometers.
De gang kwam er niet in. 8,8km gaf mijn garmin als snelheid aan. Eerst maar eens tot het viaduct zien te komen en de polder in. Mischien zou het bij de Vuurlinie beter worden. Dat werd het niet. Ja, de snelheid was daar 9,6. Het moest dan maar een langzame duurloop worden. En dat zou het ook blijven. Langs het kanaal besloot ik om niet over de Dorpsstraat te gaan. Voor Assendelft zou ik via de Zeedijk terug gaan. Dan maar 16km. In gedachte zag ik Gerard al schrijven: "die staan toch maar weer op je teller." Ja ja, alles goed en wel. Het bleef een vervelende klus. De mist werd dichter en het werd ook onaangenaam kil. Aan het eind van de Zeedijk besloot ik om toch niet de Vonderweg naar huis in te slaan, eigenwijs als ik ben. Een lusje verder. Al snel had ik er spijt van. Wegwerkzaamheden. Ik moest de weg verlaten en rende de dijk op om parallel aan de Zeedijk richting de Nieuwendijk te lopen. Dan zou het toch echt afgelopen zijn. De groeten! Op die dijk was alles ongelijk, nat en glibberig. Time out. Even een gel, misschien zou dat helpen.
Het is de hele weg er niet gemakkelijker op geworden. Vechten en martelen noem ik het.
Marcel sprak deze week nog over 'harken' tijdens de training. Ik wist die middag ter plekke wat hij daarmee bedoelde.
Wat was ik blij dat ik thuis was! Douchen en aan de pasta.
Richard, Niels, Onno en Gerard haastten zich om me de moed in te spreken. Tja, zo zijn ze dan ook wel weer.

Laat ik de moed zakken? O, nee. Zaterdag ga ik het duin in om de training van de basisgroep te verzorgen.
Zondag loop ik met René(en waarschijnlijk Gerard), van Heemskerk naar Egmond en weer terug. René bood nog even aan om de bolderkar mee te nemen. De lolbroek.


6 opmerkingen:

  1. "Steeds maar moeten harken.....mooi niet"

    We schijnen het allemaal wel eens te hebben, gelukkig blijft het bij een enkele keer anders is de lol er snel vanaf.

    Succes zondag en veel plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben allemaal wel eens een mindere dag. Snel vergeten. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen. Misschien tot zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 10 km prut maar rond de 2000 km lachend
    Gr. Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hei Martin, voor jou was het niet zo'n superdag maar toch op karakter lekker doorgelopen.
    Ondanks je ontberingen vind ik dit verhaal wel mooi om te lezen; ik lees dit liever dan verhalen van ik heb 25 km gelopen en geen centje last. Mij kost het al veel moeite om 45 min te lopen en dan vind ik het wel fijn om eens te lezen dat supergetrainden ook wel eens een slechte dag hebben. Voor jou niet zo leuk natuurlijk, maar hopelijk gewoon een off-day; goed naar je lichaam luisteren en volgende keer weer lekker lopen. Komt goed!
    Groet,
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee ouwe, zo nu en dan heb je wel eens een off-day. Gewoon vertrouwen hebben in je perfecte conditie en op naar Spijkenisse OAP. Komt helemaal goed!

    Groetje

    Niels

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het helemaal eens met Ronald, iedere hardloper heeft wel eens tough moments tijdens het rennen. Maar Martin is hard en een echte doorzetter,

    respect!!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen