donderdag 7 juli 2011

Bosloop

Je kan altijd je zelfde rondje lopen, dezelfde route nemen. En binnen je bekende polder, park of het duingebied wat variëren. Maar, het leuke van loopjes elders in de provincie is dat je een totaal andere omgeving ziet. In Schoorl wordt er naast de bekende halve marathon door de duinen ook in de zomer een bosloop georganiseerd. Een ronde van 4 kilometer die 1 of 2 keer gelopen kan worden. Als liefhebber van het hardlopen door de duinen vind ik dat ik dit loopje, per seizoen, minstens 1 keer moet hebben gelopen. Liever nog twee keer. De duinen zijn er anders. Het parcours is ongekend zwaar.
Ik had de leden van onze loopgroep aangespoord toch vooral eens mee te gaan. Zie het als een mooie en nuttige extra training. Maar, ik waarschuwde hen, het is wel erg zwaar om te doen. Met behoorlijk veel klimwerk.
Meteen na de start begint die ellende al. Meteen klimmen, licht nog, maar toch. Even krijg je een stukje wat misschien wel eens waterpas zou kunnen zijn, over een afstand van pakweg een kilometer. Maar daarna kan je weer aan de bak. Bijna aan het eind kom je onder aan een heuvel te staan die hier in Noord-Holland niet thuis hoort. Zoiets verwacht je in de Ardennen, niet hier! Tijdens het lopen bedacht ik me dat ik tegenover de debutanten die ik had meegelokt toch eigenlijk niet had overdreven. Het is echt een grote klus.
Drie van ons hielden het na de eerste ronde voor gezien. De anderen pakten toch nog maar die tweede ronde.
Petje af!
Allen waren zeer voldaan na afloop. Zwaar, maar mooi. Verfrissend om eens ergens anders te lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten