woensdag 31 augustus 2011

Schema

De hardlopende lezers weten het wel. Een marathon lopen zonder een goed schema is vragen om ellende.
Voor de vorige marathon volgde ik nauwgezet de 100 dagen kalender van Rob Veer. Het beviel de hele groep goed, zodat het voorlopig onze leidraad zal blijven.
Maar, ik met mijn spontane actie..van de 100 dagen tot Amsterdam waren er ineens maar weinig dagen over. Bovendien is de opbouw ook weg. Wat te doen?
De groep traint gewoon door voor New York (hele marathon) en Terschelling (halve) en ik moet het schema gaan aanpassen. Voor de Marquette loop, eind mij, had ik goed getraind. Daarna ben ik eigenlijk gewoon doorgegaan met het plannen van een interval op de dinsdag, en liep ik op zondag steevast een lange duurloop.
De dinsdagen pas ik niet aan. Ik doe mee aan de intervallen. De overige dagen zijn vaak herstelloopjes of kortere duurloopjes met lichte versnellingen. Die doe ik ook mee.
De opbouw in de duurlopen op zondag moet ik nu zelf gaan veranderen.
In de kalender komt drie keer een loop van drie uur voor. Verder voornamelijk twee uur. Een enkele keer tien engelse mijlen.
Vorige week liep ik met Hanneke en Ineke 28,5km. Dat was dus alvast mijn eerste lange duurloop.
Afgelopen zondag liep ik met coach Frans 25km in 2u11. Dat is een tikkeltje snel voor een duurloop. Daar staat tegenover dat het wel vrij lekker en makkelijk ging.
Frans en ik startten in Castricum bij Johanneshof en liepen door de duinen naar Egmond aan Zee. Van daar uit, achter Egmond aan den Hoef langs renden we richting Bergen aan Zee. Ik heb vooral genoten van de mooie omgeving. Een stukje van de duinen waar ik zelden kom, en na Egmond een fiks gedeelte waar ik nog nooit was geweest. Pakweg twee kilometer lang liep de route door een bos met een hobbelig en smal paadje.
Daar gunde ik mezelf niet de gelegenheid om van de omgeving te genieten. Het was opletten geblazen. Het was er ongelijk, kuilen, boomwortels, noem maar op. Even languit op de plaat gaan wilde ik voorkomen. Zeker nu!  Die 2uur 11m was overigens een netto tijd. We gunden ons ieder half uur even een moment om water te drinken of een sis-gel te nemen. Mijn conditie bleek goed. Dat merkte Frans ook wel. Hij moest me vaker tot een lager tempo dwingen dan me aansporen sneller te gaan.

Deze week is een wat zwaardere week binnen het programma. Er moeten meters worden gemaakt.
Gisteren 12km, waarin 5 x 5 minuten op 10km tempo. Vanavond een uurtje als herstel loopje. Morgen ook weer een uur, met lichte versnellingen.

Het komende weekend moet er weer een wat grotere afstand gelopen worden. Ik heb Frans een route voorgesteld door de polder naar Assendelft, verder door naar Nauerna, en weer kriskras door de polder terug. Ruim 30km.

Deze maand staan ook de Damloop en de halve van Texel op het programma. Die lange duurlopen moet ik dus al snel er tussen proppen. Na Texel begint de afbouw al weer. Het is zó 16 oktober!!


4 opmerkingen:

  1. Hij gaat lekker zo Martin.
    Word al moe als ik het lees!
    Groetjes, Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Martin, Ik vind het knap wat je doet. Jij gaat de uitdaging aan. Dat inspireerde mij tot het maken van dit gedicht.

    Marathonloper,
    verslaafd aan
    blaren, zweet (en) regen.
    Wanneer is die 42,195m.eindzege(n)?
    Stockholm2012

    Gr. Helga @ http://elfjes-gedichten.hyves.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Martin,
    het gaat helemaal goed komen in Amsterdam. Mocht je op 16 oktober in de problemen komen, wil ik je altijd helpen. Ik zal er ook zijn.

    Rien14

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Martin, goed bezig voor de marathon. op naar de 16e!

    groet, Peter

    BeantwoordenVerwijderen